Queixar-se en moments puntuals, com a forma per a desfogar-se, pot resultar molt terapèutic per a alleugerir un malestar emocional concret, per a ajudar a expressar emocions i sentiments, però te n’has temut que hi ha persones que viuen en la queixa constantment? O potser tu també n’ets una???

Bé, sigui com sigui, és important tenir en compte que queixar-se contínuament:

  • No arregla el món. Compartir el teu malestar amb el teu entorn pot ser funcional en ocasions concretes, però si et quedes atrapat o atrapada en la queixa excessiva i recurrent, vas tudant una energia mental brutal en lloc d’enfocar-la a actuar per a canviar allò que no t’agrada (si és que pots fer alguna cosa per a canviar-ho).
  • Pot desgastar les teves relacions perquè les queixes esgoten i roben energies a qui les escolta.
  • Et fa mal a tu mateix/mateixa perquè entres en una espiral de pessimisme de la qual és difícil sortir-ne. A més, el teu estat d’ànim es pot veure afectat i poden començar a aparèixer pensaments disfuncionals, autolimitants, en forma d’autoboicot o creences irracionals relacionades amb allò que et preocupa.
  • Bloqueja la capacitat d’analitzar la realitat des de diferents punts de vista, la qual cosa dificulta la capacitat de trobar solucions, prendre decisions…

Què podem fer per a sortir d’aquest cercle?

  • Identificar si ens queixam en excés.
  • Responsabilitzar-nos de la gestió de les nostres emocions. Hem d’aprendre a conviure i gestionar la frustració i entendre que no sempre tot serà tal com ens agradaria.
  • Prendre la iniciativa i promoure canvis si hi ha coses que no ens agraden i es troba en la nostra mà canviar-les. És cert que no sempre tot el que passa depèn de nosaltres però això no justifica que anem per la vida amb una actitud passiva, derrotista o de queixa contínua.
  • Canviar el focus d’atenció i no autoboicotejar-nos. Hem de ser realistes a l’hora d’analitzar les situacions perquè és cert que hi pot haver coses que no vagin bé, però també n’hi ha moltes altres que sí, que van tal com volem. Focalitzar-te únicament en el que et resulti negatiu és injust per a tu i un atemptat contra la teva autoestima.
  • Donar a cada cosa la importància en la seva justa mesura i no permetre que els pensaments catastrofistes, negatius, sobredimensionats o generalitzats regeixin la nostra ment i el nostre comportament.
  • Donar-nos espais de temps específics i ben definits per a queixar-nos si realment necessitam desfogar-nos. Recorda que, tal com hem dit, la queixa en la  seva justa mesura també pot ser terapèutica i necessària. Així, donar-se un temps de 10 minuts al dia per a “despotricar”, “amollar el carro” i expressar sense filtres totes les queixes que tinguem pot ser molt funcional. Això sí, una vegada acabat aquest temps, ens obligarem a continuar la nostra vida amb normalitat allunyant-nos de negativitats i intentant exprimir cada moment.

Apunta’t al butlletí d’Autoestima i Salut Emocional

Rebràs mensualment notícies d'autoestima, emocions, sentiments, habilitats socials i benestar emocional.