En època nadalenca, encara que es promou un esperit d’alegria i unió, pot ser una font significativa d’estrès i això pot afectar en les nostres relacions i benestar mental. Avui explorarem com l’estrès festiu impacta en les nostres vides i parlarem sobre algunes estratègies per gestionar-lo de manera efectiva.

Per Nadal, les expectatives socials i familiars poden augmentar. Això inclou la pressió d’organitzar reunions perfectes, triar els regals adequats i mantenir una aparença de felicitat contínua, encara que en realitat no sigui així. Aquesta pressió pot dur a conflictes de parella, tensions amb familiars o amics.

Una de les claus per poder gestionar l’estrès en aquestes dates és establir expectatives realistes; recorda que no tot ha de ser perfecte (les festes són per gaudir, no per complir amb un ideal inassolible).

Moltes vegades, a causa d’aquestes expectatives, ens autoexigim complir amb tot el que ens hem proposat fer: quedar amb amistats, anar de compres, tenir menjars nadalencs, viatjar… i un llarg etcètera que sentim que hem de complir per aprofitar al màxim aquestes festes.

És important donar-se un temps per a un mateix, ja que un petit descans pot recarregar les teves energies i millorar el teu estat d’ànim. D’altra banda, tenir una comunicació efectiva amb els teus familiars i amics sobre els teus sentiments i necessitats, t’ajudarà a poder planificar millor les tasques i repartir-les entre totes les persones que participen en el sopar, dinar, festa, etc. A continuació et deixo un parell com mantenir una bona comunicació:de consells sobre 

  • Empatia i paciència: reconèixer que tots estan enfrontant-se al seu propi estrès.
  • Temps de qualitat: assegura’t de passar temps de qualitat amb els teus éssers estimats, més enllà de les obligacions festives.
  • Resoldre conflictes de manera constructiva: si sorgeixen desacords, abordau-los amb calma i cercau-hi solucions junts.

El Nadal és un temps per a la celebració, però no està exempt de desafiaments. En adoptar aquestes estratègies, pots minimitzar l’estrès festiu i mantenir les teves relacions i salut mental en òptimes condicions. Recorda, cuidar-te a tu mateix és el primer pas per cuidar als altres.

I si vols aprofundir més sobre com afrontar aquestes festes de Nadal, et recomano que li peguis una ullada al post “També es pot ser hater en Nadal”.

Apunta’t al butlletí d’Autoestima i Salut Emocional

Rebràs mensualment notícies d'autoestima, emocions, sentiments, habilitats socials i benestar emocional.